11 juni 2019

Acht presentatietips om klanten, leveranciers en collega’s te overtuigen.

Kwaliteitsmanager, auditors en teamleaders staan dagelijks in  contact met klanten, leveranciers en interne medewerkers. Men verwacht namelijk regelmatig op de hoogte  te worden gebracht over de vooruitgang van ontwikkeling- en product processen. Maar elke partij heeft behoefte aan de info die relevant is. Deze is voor elk publiek natuurlijk anders. Een (toe)leverancier wil namelijk andere dingen horen dan bijvoorbeeld een medewerker.
Het is nodig de boodschap aan te passen aan de doelgroep.

Informeren is één ding, belangrijker is het publiek te inspireren, motiveren en te overtuigen.

Er komt heel wat bij kijken bij een presentatie. Veel proceseigenaren ervaren moeilijkheden de boodschap op maat van de doelgroep over te brengen.

Welke informatie is relevant en hoe deze glashelder communiceren?

Omer Peremans, leer- en ontwikkelcoach bij Allanta, legt in dit interview het nut uit van een professionele presentatie skills set.

Waarom een visuele presentatie gebruiken?

Een doeltreffende presentatie heeft als hoofddoel pakkende en blijvende-hangende informatie te geven. “Woord en tekstbeeld versterken de boodschap”, voegt Omer er aan toe.

Het enthousiasme van de spreker krijgt een extra dimensie door een eenvoudige maar duidende lay-out en opbouw.
De coach raad aan: “Een goede lay-out vult de boodschap aan en er mag zeker op dit vlak niet overdreven worden.”  Dus geen toeters en bellen, enkel relevante zaken die de boodschap ondersteunen.

Presentatietrends in 2019

Er is geen trend in het presenteren waarneembaar. De essentie blijft al jaren lang het zelfde. Hoe de boodschap doeltreffend overbrengen is oud kunstje, enkel de ondersteunende tools veranderen.

Voor visuele presentaties zijn de meest gebruikte programma’s nog steeds Powerpoint of Prezi. “En dat zal komende jaren nog steeds zo blijven.”, stelt Omer vast.

Hoe leer ik helder en professioneel presenteren?

Presentatietechnieken leert men door het te doen, door het uitwerken van een verhaallijn en door het toepassen van communicatietechnieken waarbij de lichaamstaal, de stem en het woordgebruik fundamenteel belangrijk zijn.

In deze blog acht presentatietips om jouw bedrijfsboodschap in een verhelderend verhaal te gieten.

Tip 1: begin sterk

Een sterk begin met een passend verhaal, een duidend beeld of foto, het vertellen van een persoonlijke ervaring, het doen deelnemen van de aanwezigen met een kleine test binnen de context van het thema versterkt de aandacht van de toehoorders

Tip 2: herhaaleffect

Begin met de conclusie van het verhaal en eindig met de conclusie

Tip 3: pauzes

Las stiltemomenten in en neem 2 minuten tijd voor de bespreking van de inhoud van de slide

Tip 4: beweeg

Hou de aandacht vast van het publiek door je te verplaatsen. Gebruik lichaamstaal en handgebaren om nadruk te leggen op kernwoorden. Let op: Overdrijven hierin werkt averechts.

Tip 5: less is more

Voorzie maximaal 20 (kern)woorden per slide.

Tip 6: opbouw

Elke presentatie is steeds een uniek verhaal met een basisleidraad.
Hoe was het vroeger? Hoe is het vandaag? Wat brengt de toekomst?

Tip 7: visualiseer

Maak gebruik van fotomateriaal, grafieken en schema’s. Ze versterken de inhoud van de boodschap.

Tip 8: goede houding

Een goede houding weerspiegeld de mentale ingesteldheid, straalt zelfzekerheid en expertise uit.

Volgende stappen

Het belang van softskills wordt nog steeds te vaak onderschat. Er is veel baat bij een opleiding in doeltreffend presenteren voor proceseigenaren, (interne) auditoren en leidinggevenden.
In de Allanta workshop word er naast spreekvaardigheden ook aangeleerd vanuit een verhaalperspectief te vertrekken.

De Interactieve Allanta workshop steunt op 2 basisprincipes:
  1. het begrijpen
    Het verstaan van de aangereikte inzichten.
  2. het doen
    Het leren ontdekken door het zelf te gaan toepassen in de praktijk.

Geen nonsenstheorieën maar uitgangspunten die gebaseerd zijn op concrete ervaringen en toetsingen in de praktijk vormen de basis van het gericht helpen.

Leer via juiste methodes bedrijfscommunicatie en cijfermateriaal helder en doeltreffend overbrengen in deze eendaagse training.

Wie is Omer Peremans

30 jaar ervaring als trainer-leercoach in specifieke trainingsprogramma’s op maat zoals presenteren, vergaderen en time management. Daarnaast begeleid hij managers, supervisors en teamleiders in leidinggeven met een specifiek leer- en ontwikkelingstraject.

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws, ontwikkelingen, acties en aanbiedingen van Allanta.

Meer blogs