11 oktober 2019

World Standards Day en constante kwaliteit

Op 14 oktober vieren de leden van IEC, ISO en ITU World Standards Day. Misschien niet de meest sexy feestdag , maar wel een uitgelezen moment om terug te kijken naar de evolutie van normen.

In deze blog nemen we de dynamische ontwikkeling van constante kwaliteit onder de loep.

World Standards Day

Elk jaar op 14 oktober vieren de leden van IEC, ISO en ITU World Standards Day. Een huldiging van de gezamenlijke inspanningen van duizenden experts wereldwijd.  Vrijwilligers ontwikkelen technische overeenkomsten die we kennen als International Standards. Niet de meest sexy feestdag. Wel een uitgelezen moment om stil te staan waarom normen in het leven zijn geroepen.

Normen helpen ons om kwaliteit te blijven leveren en klanten tevreden te stellen.
Althans, zo was het voorheen! Nu helpen normen en standaarden ons om organisatiebreed constante kwaliteit te bieden. Door gebruik van kwaliteitmanagementsystemen blijven ondernemingen duurzaam succesvol in een zeer competitieve markt.

Constante kwaliteit, you say?

Ontstaan van internationale normen

Een geschiedenisles.

Tijdens de tweede wereldoorlog zonken duikboten omdat de bouten niet dezelfde afmetingen hadden. Hoog tijd om goede afspraken te maken tussen diverse partijen om dezelfde soort bouten op te leveren. Een norm werd in het leven geroepen.

De dag van vandaag leven we tussen de normen. Denk maar aan het A4’tje dat je uitprint, met een standaardmaat van 21 cm x 29,7 cm. Of de standaard afmeting van spoorrails als je straks naar huis spoort.

Normen zijn steeds in ontwikkeling en jaarlijks worden er nog heel wat normen bijkomend gepubliceerd.

Voor organisaties is normbeheer geen sinecure. Zeker nu de huidige markt waarin men producten of diensten levert, streeft naar een vierde industriële evolutie.

Competitiviteit en constante kwaliteit

Sinds de jaren ’70 is kwaliteit een basisvereiste om competitief te blijven. Als concurrentiefactor is kwaliteit dus onbetwistbaar.
De dag van vandaag is kwaliteit niet voldoende. Kwaliteit moet constant zijn.

De focus is klantgerichtheid

Constant voldoen aan klantbehoeften en verwachtingen is de echte uitdaging. Niet één keer, niet af en toe, maar altijd!  Elke ontmoeting met de klant. Dat is waar constante kwaliteit om draait.

Kwaliteit zit in de bedrijfscultuur

Momenteel valt in veel organisaties kwaliteit echter nog onder de verantwoordelijkheid van de kwaliteitsafdeling. Dat is verkeerd.

Het is de verantwoordelijkheid van iedereen in de organisatie. Beginnend met het topmanagement en eindigend op het laagste niveau in de organisatie.
Constante kwaliteit bereikt men niet zonder dat mensen op alle niveaus weten hoe belangrijk kwaliteit is.

Een systeem ontwikkelen dat consistente product- en servicekwaliteit garandeert, is zeker een belangrijke stap voor elke onderneming. Het vereist veel inzicht en inspanning voor leiderschap van de organisatie. De neiging bestaat om na dit deel van de systeemontwikkeling te willen stoppen. Consistente kwaliteit is slechts een noodzakelijke start naar duurzaam organisatorisch succes.

Hoe constante kwaliteit bereiken?

Voor veel organisaties lijkt constante kwaliteit en klantgerichtheid een enorme sprong. Dat hoeft het zeker niet te zijn. Start alvast met een grondige gap-analyse en laat je begeleiden met jouw managementsysteem.

Je zal zien, het is eigenlijk een kleine stap.

Hoe je een constante kwaliteit bereikt, lees in een volgende blog.

Bron: Quality Progress (ASQ)

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws, ontwikkelingen, acties en aanbiedingen van Allanta.

Meer blogs