Van kwaliteitsmanagement naar strategisch kwaliteitsbeheer

Hoe je kwaliteitsmanagement een centrale rol geeft in de bedrijfsstrategie

Hasselt - Officenter - 23-09-2025 & 24-09-2025 & 25-09-2025

Inschrijven €1780
€1650 voor leden. Ontdek jouw voordelen als lid.

Voorkennis vereist

Een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) is meer dan een operationeel stuurmiddel; het kan een strategische hefboom zijn die de organisatie vooruithelpt. Een goed opgezet KMS draagt niet alleen bij aan procesoptimalisatie en compliance, maar ondersteunt ook de visie en missie van de organisatie.

Tijdens deze opleiding leer je hoe je jouw kwaliteitsbeheer transformeert van een verzameling losse taken naar een gestroomlijnd, strategisch systeem dat direct bijdraagt aan de bedrijfsdoelen.

Wil je meer uit je kwaliteitssysteem halen dan enkel compliance en controle?
 Dan is deze opleiding precies wat je zoekt.

Resultaten

✓ Leer het kwaliteitsysteem strategisch integreren in de werking van de organisatie

✓ Stroomlijn kwaliteitsactiviteiten en stem deze af op strategische doelen

 Krijg inzicht in hoe interne en externe risico’s en kansen kunnen bijdragen aan de groei van de organisatie

✓ Leer medewerkers en leidinggevenden betrekken bij kwaliteitsinitiatieven

 Weet hoe je klantgerichtheid en ketensamenwerking versterkt via kwaliteit

 Zet data, audits en tevredenheidsmetingen in als stuurmiddel

 Veranker verbeterprojecten structureel in beleid én praktijk

 Gebruik technieken om van klachten en afwijkingen leermomenten te maken

Programma

Tijdens deze driedaagse opleiding krijg je de tools en inzichten om kwaliteitsbeheer strategisch te verankeren. Je doorloopt drie thematische dagen:

Dag 1: Inside Out – Van interne processen naar strategische doelen

  • Wat betekent kwaliteit voor jouw organisatie?
  • Van losse taken naar gestroomlijnde processen
  • Hoe interne risico’s en kansen bijdragen aan strategische doelstellingen
  • Leiderschap en betrokkenheid: hoe krijg je iedereen mee?
  • Communicatie en overlegstructuren als succesfactor


Dag 2: Outside In – Externe invloeden en strategisch kwaliteitsbeheer

  • Externe risico’s en kansen in kaart brengen
  • Klantgerichtheid en de Customer Journey: hoe voldoe je écht aan verwachtingen?
  • Leveranciersmanagement en ketensamenwerking
  • Integratie van partnerships en de onderlinge verwachtingen
  • Strategische doelstellingen en hun impact op externe relaties


Dag 3: Meten is weten – Van data naar strategische groei

  • Klant- en medewerkerstevredenheid als stuurmiddel
  • Strategische doelen vertalen naar operationele KPI’s
  • De rol van interne audits in continue verbetering
  • Management Review als integraal onderdeel van de organisatie
  • Klachten als kans: van probleem naar procesverbetering
  • Verankeren van verbeterprojecten in het kwaliteitssysteem én de strategie

 

Doelgroep

Deze opleiding is ideaal voor:

  • Zaakvoerders en bedrijfsleiders die hun kwaliteitssysteem strategisch willen inzetten
  • Leden van het managementteam die betrokken zijn bij strategische beslissingen
  • Kwaliteitsverantwoordelijken die meer impact willen maken binnen de organisatie
  • Professionals die zich willen verdiepen in strategisch kwaliteitsbeheer en procesoptimalisatie


Om alles uit deze opleiding te halen, is het handig dat je:

  • Vertrouwd bent met de typische onderdelen van een kwaliteitsmanagementsysteem (zoals vb. ISO 9001:2015),
  • Weet hoe het kwaliteitsmanagementsysteem in jouw organisatie is opgebouwd,
  • Betrokken bent bij en/of inzicht hebt in het bepalen of uitrollen van de strategie binnen je organisatie.

Certificatie

Deelnemers ontvangen een Allanta-certificaat van deelname.

Jouw coaches

Ilse Gilio

Allanta Coach

Meer over Ilse

Praktische informatie

Prijs

Leden: €1650 / Niet-Leden: €1780
De vermelde prijzen zijn steeds Excl. BTW.
KMO portefeuille: vraag hier jouw subsidie aan en bespaar tot 30% op jouw inschrijvingsprijs. Erkenningsnummer Opleiding DV.O105117

Lunch & lesmateriaal inbegrepen

Tijdens fysieke dagopleidingen wordt er standaard lunch, koffie, thee, frisdranken en waters, evenals schrijfmateriaal gratis voorzien. Bij zowel klassikale als live online trainingen stelt de coach het Allanta opleidingsmateriaal digitaal ter beschikking.

Duur

Dagopleidingen duren 8u en gaan door van 9u tot 17u. Halve dagopleidingen duren 4u en kunnen doorgaan van 9u tot 13u of van 13u tot 17u.

Annulatievoorwaarden

Bij annulatie méér dan 3 weken voor aanvang van de training is 75,00 EUR administratiekost verschuldigd. Bij annulatie minder dan 3 weken voor aanvang van de training is 100% van de deelnameprijs verschuldigd. Vervanging van de ingeschrevene is steeds mogelijk, mits melding aan ons secretariaat. Door onvoorziene omstandigheden kan Allanta vzw ten allen tijde de opleiding annuleren, het programma, de datum of de locatie wijzigen. Meer in onze Algemene Voorwaarden.

Nog vragen?

Heb je een vraag over deze opleiding? Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact op met ons.

info@allanta.be

 

Bedrijfsinterne opleiding

Laat hier van je horen. We helpen je snel verder.
 

Schrijf je in voor de Allanta nieuwsbrief! Ik ben geïnteresseerd in:
General Manufacturing & Services
Automotive
Food
Medical

Met (*) gemarkeerde velden zijn verplicht.