8D - Klachten en problemen oplossen

Eendaagse workshop

Ga hier voor maatwerk op jouw mensen of organisatie. We helpen je snel verder.

Geen voorkennis vereist

Read in English

8D problem solving is een kwaliteitstechniek waarmee je gestructureerd terugkomende afwijkingen in processen opspoort en nadien verhinderd. 

Elke organisatie ondervindt wel eens technische knelpunten, interne afwijkingen, capaciteitsproblemen, maar ook klachten en kwaliteitsproblemen. 8D is overgenomen uit de automotive en wordt steeds populairder in alle sectoren. Logisch, want met 8D pak je courante problemen in jouw bedrijf op een structurele en extreem doeltreffende manier aan. De methode helpt je ook controlemechanismen ontwikkelen om de kwaliteit van jouw producten en diensten nog beter te garanderen.

✔ In deze workshop leer je in 8 stappen problemen definiëren, analyseren en ga je doelgericht opzoek naar de grondoorzaak.

Voor een uniforme doelgerichte aanpak ontwikkelde Ford Motor Company de "Eight Disciplines Problem Solving" of 8D-probleemoplosmethode. Oorspronkelijk bestond 8D problem solving uit acht stappen of zogenaamde disciplines. Later kwam er daar een nulde stap bij: de planfase. Deze gedefinieerde grondige aanpak maakt van 8D een alomvattend en een zeer efficiënt instrument in continue verbeteren. 

Klachten en problemen oplossen volgens de 8D-methodiek

  • D0: plannen
  • D1: team samenstellen
  • D2: probleem beschrijven
  • D3: probleem tijdelijk inperken of oplossen
  • D4: oorzaken opsporen
  • D5: oplossingen vinden
  • D6: oplossingen implementeren
  • D7: probleem voorkomen
  • D8: team belonen


Resultaten

Tijdens de 8D workshop leer je leren problemen in processen correct definiëren en de oorzaak van de afwijking bepalen. Je maak ook kennis met een tal val andere probleemoplossende principes als PDCA, de 5W's, Ishikawa en Pareto. 

Programma

8D workshop

Je krijgt voeling met de probleemoplossende techniek aan de hand van praktische, herkenbare oefeningen.

Tijdens de 8D workshop behandelt de coach volgende onderwerpen:

  • continu verbeteren en PDCA
  • processen en verbeteringen
  • 8 stappen (8D problem solving) om een probleem op te lossen
  • teams en teamrollen
  • probleem-afwijking-symptoom
  • tijdelijke acties nemen
  • brainstorming, 5W's, Ishikawa en Pareto
  • oorzaken zoeken
  • permanente acties en effectiviteit
  • opvolging door actieplannen
  • rapportage


Aanvullend cursusmateriaal

De coach geeft deze opleiding in het Engels, tenzij de groep uitsluitend uit Nederlandstalige deelnemers bestaat. Het cursusmateriaal is steeds opgesteld in het Engels. Meer info is verkrijgbaar via onze opleidingscoördinator: opleidingen@allanta.be

 

Doelgroep

Deze opleiding is geschikt voor iedereen betrokken bij kwaliteitsbeheer en een gestructureerde manier willen gebruiken om klachten en problemen in processen op te lossen.

Meer workshops in kwaliteitstechnieken

Verbeter jouw kwaliteitstechnieken met gerelateerde workshops en vul jouw leertraject verder aan.

✔ jouw leerrijk tussendoortje 


Hoe krijg ik mijn processen onder controle? 

Verdiepingsworkshops

Specialisatieworkshops

Praktische informatie

Opleidingen op maat

Liever deze opleiding bedrijfsintern volgen? Op maat van de organisatie en voordelig vanaf 5 deelnemers.

Contacteer ons voor meer informatie.
Annulatievoorwaarden

Voor bedrijfsinterne projecten verwijzen we naar de algemene voorwaarden en de voorwaarden in de aangeboden offerte.

Nog vragen?

Heb je een vraag over deze opleiding? Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact op met ons.

info@allanta.be

 

Vraag offerte aan

Laat hier van je horen. We helpen je snel verder.
 

Schrijf je in voor de Allanta nieuwsbrief! Ik ben geïnteresseerd in:
General Manufacturing & Services
Automotive
Food
Medical

Met (*) gemarkeerde velden zijn verplicht.