8D - Probleemoplossing in 8 disciplines met elementen van het gestandaardiseerde proces voor afhandelen van klachten van klanten - Basis (VDA QMC ID 409)

Eendaagse opleiding voor iedereen betrokken in klachtbehandeling

Aalst (O-VL) - 04-02-2025

Hasselt - 02-09-2025

Inschrijven €600
€600 voor leden. Ontdek jouw voordelen als lid.

Een eerste ervaring met problemsolving in de eigen organistie wordt verwacht

Read in English

8D is een vaak toegepaste probleemoplossingstechniek in dienstverlening en maakindustrie waarmee men complexe problemen grondig aanpakt en is uitstekend geschikt voor het behandelen van klantenklachten. Dit komt omwille van de gestructureerde en effectieve aanpak waarmee je in 8 stappen de oorzaak van een klantenklacht achterhaalt, oplost en voorkomt dat deze opnieuw optreedt. 

✓ In deze opleiding klachtbehandeling leer je problemen voor altijd oplossen doormiddel van 8D .

Resultaten

✓ raak bekend met de 8D-methode, het proces en het rapport.

✓ beschrijf de afzonderlijke stappen van 8D

✓ raak bekend met aanvullende methoden voor probleemoplossing

✓ maak het onderscheid tussen technische en systemische oorzaken.

✓ ken de beoordelingscriteria

✓ beschrijf kansen en risico's, rollen en verantwoordelijkheden

✓ raak bekend met de elementen van het gestandaardiseerde proces voor het afhandelen van klachten van klanten.

✓ begrijp het belang van leiderschap en een bedrijfscultuur van omgaan met storingen

Programma

Deze opleiding richt zich op de basisprincipes van probleemoplossing in 8 disciplines waarin de coach jou de systematische aanpak leert voor wanneer zich een probleem voordoet - bijvoorbeeld een klantenklacht. Het programma bestaat afwisselend uit theorie en groepswerk. De groepstaken helpen de deelnemers om het geleerde over te brengen naar hun eigen beroepspraktijk. Er wordt speciale aandacht besteed aan mogelijkheden om ervaringen te delen.

De coach behandelt volgende onderwerpen:

  • een probleem beschrijven en oplossen 
  • de werking van het probleemoplossingsproces
  • de elementen van een 8D-rapport
  • het VDA-hanboek 'Standardized Process for Handling Customer Complaints' en de samenhang met het probleemoplossingsproces
  • de toegevoegde waarde van een open bedrijfscultuur voor het afhandelen van storingen


Aanvullend materiaal

VDA Volume '8D – Problem Solving in 8 Disciplines' en  VDA Volume 'Standardized Process for Handling Customer Complaints' zijn niet inbegrepen en kan je indien gewent aanschaffen via de webshop van VDA QMC.

De coach geeft deze opleiding in het Engels, tenzij de groep uitsluitend uit Nederlandstalige deelnemers bestaat. Het cursusmateriaal is steeds opgesteld in het Engels. Meer info is verkrijgbaar via onze opleidingscoördinator: opleidingen@allanta.be

 

Doelgroep

Deze opleiding klachtbehandeling met 8D is bedoeld voor iedereen binnen de  die werkt of nauw betrokken is bij het probleemoplossingsproces. Denk hier bij aan: medewerkers in marketing, ontwikkeling, klantenservice en klachtenafhandeling, productie, inkoop, logistiek en interne/externe kwaliteitsborging.

Managers die een overzicht willen krijgen van probleemoplossing in 8 disciplines en de onderlinge relaties, zodat ze deze expertise kunnen gebruiken om hun organisatie te versterken.

Medewerkers die zich willen ontwikkelen tot expert in probleemoplosser, of dagelijks werkzaam zijn in klachtenmanagement leren de 8 disciplines uitgebreid toepassen in deze meer diepgaande 8D-opleiding VDA QMC ID419.

Certificatie

Aan het einde van de opleiding ontvang je een VDA QMC-certificaat van deelname.


Meer opleidingen in procesoptimalisatie, risicoanalyse en klachtbehandeling

Verbeter jouw kwaliteitstechnieken met gerelateerde opleidingen en vul jouw groeiraject verder aan.

Hoe krijg ik mijn processen onder controle?
Ga praktisch aan de slag met de risicoanalyses, KPI’s en interne auditrapporten.

Root Cause Analyse
Ga op zoek naar de grondoorzaak van een procesprobleem.

Risicoanalyse met FMEA
Breng in zeven stappen alle mogelijke risico's in kaart.

Jouw coaches

Ilya Vranken

Allanta Coach - Automotive Quality

Meer over Ilya

Tom Tenbergen

Coach - Automotive Quality

Meer over Tom

Praktische informatie

Prijs

Leden: €600 / Niet-Leden: €600
De vermelde prijzen zijn steeds Excl. BTW.
KMO portefeuille: vraag hier jouw subsidie aan en bespaar tot 30% op jouw inschrijvingsprijs. Erkenningsnummer Opleiding DV.O105117

Lunch & lesmateriaal inbegrepen

Tijdens fysieke dagopleidingen wordt er standaard lunch, koffie, thee, frisdranken en waters, evenals schrijfmateriaal gratis voorzien. Bij zowel klassikale als live online trainingen stelt de coach het Allanta opleidingsmateriaal digitaal ter beschikking.

Duur

Dagopleidingen duren 8u en gaan door van 9u tot 17u. Halve dagopleidingen duren 4u en kunnen doorgaan van 9u tot 13u of van 13u tot 17u.

Annulatievoorwaarden

Bij annulatie méér dan 3 weken voor aanvang van de training is 75,00 EUR administratiekost verschuldigd. Bij annulatie minder dan 3 weken voor aanvang van de training is 100% van de deelnameprijs verschuldigd. Vervanging van de ingeschrevene is steeds mogelijk, mits melding aan ons secretariaat. Door onvoorziene omstandigheden kan Allanta vzw ten allen tijde de opleiding annuleren, het programma, de datum of de locatie wijzigen. Meer in onze Algemene Voorwaarden.

Nog vragen?

Heb je een vraag over deze opleiding? Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact op met ons.

info@allanta.be

 

Bedrijfsinterne opleiding

Laat hier van je horen. We helpen je snel verder.
 

Schrijf je in voor de Allanta nieuwsbrief! Ik ben geïnteresseerd in:
General Manufacturing & Services
Automotive
Food
Medical

Met (*) gemarkeerde velden zijn verplicht.