8D - Probleemoplossing in 8 disciplines met elementen van het gestandaardiseerde proces voor het afhandelen van klachten van klanten voor gebruikers (VDA QMC ID 419)

Eendaagse opleiding voor (toekomstige) professionals in problem solving

Ga hier voor maatwerk op jouw mensen of organisatie. We helpen je snel verder.

Een eerste ervaring en basiskennis wordt verwacht

Read in English

In deze opleiding duik je in de uitgebreide mogelijkheden van 8D Problem Solving samen met de bijpassende ondersteunende kwaliteitstechnieken zoals Is/Is not, Ishikawa en 5 whys.

Neem deel en leer de essentiële vaardigheden om deze specifieke probleemoplossingstools consistent toe te passen en leidt probleemoplossingsteams naar succesvolle conclusies.

Resultaten

✓ raak vertrouwd met de beslissingscriteria wanneer de 8D-methode nodig is

✓ begrijp de verbanden tussen symptomen en technische hoofdoorzaken

✓ leer hoofdoorzaken systematisch identificeren

✓ gebruik 8D en hulpmiddelen Is/Is not, Ishikawa en 5 whys consistent

✓ leid probleemoplossende teams naar succes

✓ begrijp de selectie en effectiviteit van corrigerende en preventieve acties waarbij je ze kunt onderscheiden van de lessons learned

✓ raak bekend met de elementen van het gestandaardiseerde proces voor het afhandelen van klachten en match deze elementen met de acht disciplines

✓ onderscheid de vereisten van het probleemoplossingsproces van die van het klachtenproces

✓ stel 8D-rapport correct op

Programma

Het programma bestaat afwisselend uit theorie en groepswerk. De groepstaken helpen de deelnemers om het geleerde over te brengen naar hun eigen beroepspraktijk. Er wordt speciale aandacht besteed aan mogelijkheden om ervaringen te delen.

De coach behandelt volgende onderwerpen:

  • de 8 disciplines van problem solving
  • VDA-handboek 'Standardized Process for Handling Customer Complaints' en hoe dit aansluit op het probleemoplossingsproces
  • assessments en volwassenheidsniveaus
  • rollen, verantwoordelijkheden
  • teamdynamiek, plus motivatie, leiderschap en een cultuur van omgaan met fouten


Aanvullend materiaal

VDA Volume '8D – Problem Solving in 8 Disciplines' en VDA Volume 'Standardized Process for Handling Customer Complaints' zijn niet inbegrepen en kan je indien gewenst aanschaffen via de webshop van VDA QMC

De coach geeft deze opleiding in het Engels, tenzij de groep uitsluitend uit Nederlandstalige deelnemers bestaat. Het cursusmateriaal is steeds opgesteld in het Engels. Meer info is verkrijgbaar via onze opleidingscoördinator: opleidingen@allanta.be

 

Doelgroep

Deze eendaagse 8D Problem Solving is gericht op:

  • medewerkers die worden ingezet als probleemoplosser (bijv. 8D-teamleiders, 8D-methodologie-experts en 8D-moderators)
  • medewerkers die werkzaam zijn in klachtenmanagement


Medewerkers die betrokken zijn bij het proces van klachtbehandeling en voldoende hebben aan de basisprincipes van 8D verwijzen we graag door naar de 8D-basisopleiding VDA QMC ID 409. 


Voorwaarde voor deelname

  • eerste ervaring met het oplossen van problemen
  • basiskennis van de toepassing van kwaliteitsmethoden
  • een algemeen begrip van de relatie tussen klant en leverancier


Certificatie

Na het slagen voor de kennistest (single choice test) ontvang je een VDA QMC-kwalificatiecertificaat.


Meer opleidingen in procesoptimalisatie, risicoanalyse en klachtbehandeling

Verbeter jouw kwaliteitstechnieken met gerelateerde opleidingen en vul jouw groeiraject verder aan.

Hoe krijg ik mijn processen onder controle?
Ga praktisch aan de slag met de risicoanalyses, KPI’s en interne auditrapporten.

Root Cause Analyse
Ga op zoek naar de grondoorzaak van een procesprobleem.

Risicoanalyse met FMEA
Breng in zeven stappen alle mogelijke risico's in kaart.

Jouw coaches

Ilya Vranken

Allanta Coach - Automotive Quality

Meer over Ilya

Tom Tenbergen

Coach - Automotive Quality

Meer over Tom

Praktische informatie

Opleidingen op maat

Liever deze opleiding bedrijfsintern volgen? Op maat van de organisatie en voordelig vanaf 5 deelnemers.

Contacteer ons voor meer informatie.
Annulatievoorwaarden

Voor bedrijfsinterne projecten verwijzen we naar de algemene voorwaarden en de voorwaarden in de aangeboden offerte.

Nog vragen?

Heb je een vraag over deze opleiding? Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact op met ons.

info@allanta.be

 

Vraag offerte aan

Laat hier van je horen. We helpen je snel verder.
 

Schrijf je in voor de Allanta nieuwsbrief! Ik ben geïnteresseerd in:
General Manufacturing & Services
Automotive
Food
Medical

Met (*) gemarkeerde velden zijn verplicht.