8D - Probleemoplossing in 8 disciplines voor het afhandelen van klantklachten - Basis (VDA QMC ID 409)

Eendaagse opleiding voor iedereen betrokken in klachtbehandeling

Ga hier voor maatwerk op jouw mensen of organisatie. We helpen je snel verder.

Een eerste ervaring met problemsolving in de eigen organistie wordt verwacht

Read in English

8D is een vaak toegepaste probleemoplossingstechniek in dienstverlening en maakindustrie waarmee men complexe problemen grondig aanpakt en is uitstekend geschikt voor het behandelen van klantenklachten. Dit komt omwille van de gestructureerde en effectieve aanpak waarmee je in 8 stappen de oorzaak van een klantenklacht achterhaalt, oplost en voorkomt dat deze opnieuw optreedt. 

✓ In deze opleiding klachtbehandeling leer je problemen voor altijd oplossen door middel van 8D.


De 8 stappen van 8D

  • D0: plannen
  • D1: team samenstellen
  • D2: probleem beschrijven
  • D3: probleem tijdelijk inperken of oplossen
  • D4: oorzaken opsporen
  • D5: oplossingen vinden
  • D6: oplossingen implementeren
  • D7: probleem voorkomen
  • D8: team belonen

Resultaten

✓ raak bekend met de 8D-methode, het proces en het rapport

✓ beschrijf de afzonderlijke stappen van 8D

✓ raak bekend met aanvullende methoden voor probleemoplossing

✓ maak het onderscheid tussen technische en systemische oorzaken

✓ ken de beoordelingscriteria

✓ beschrijf kansen en risico's, rollen en verantwoordelijkheden

✓ raak bekend met de elementen van het gestandaardiseerde proces voor het afhandelen van klachten van klanten

✓ begrijp het belang van leiderschap en een bedrijfscultuur van omgaan met storingen

Programma

Deze opleiding richt zich op de basisprincipes van probleemoplossing in 8 disciplines waarin de coach jou de systematische aanpak leert voor wanneer zich een probleem voordoet - bijvoorbeeld een klantenklacht. Het programma bestaat afwisselend uit theorie en groepswerk. De groepstaken helpen de deelnemers om het geleerde over te brengen naar hun eigen beroepspraktijk. Er wordt speciale aandacht besteed aan mogelijkheden om ervaringen te delen.

De coach behandelt volgende onderwerpen:

  • een probleem beschrijven en oplossen 
  • de werking van het probleemoplossingsproces
  • de elementen van een 8D-rapport
  • de samenhang met het probleemoplossingsproces
  • de toegevoegde waarde van een open bedrijfscultuur voor het afhandelen van storingen


Aanvullend materiaal

VDA Volume '8D – Problem Solving in 8 Disciplines' en  VDA Volume 'Standardized Process for Handling Customer Complaints' zijn niet inbegrepen en kan je indien gewenst aanschaffen via de webshop van VDA QMC.

De coach geeft deze opleiding in het Engels, tenzij de groep uitsluitend uit Nederlandstalige deelnemers bestaat. Het cursusmateriaal is steeds opgesteld in het Engels. Meer info is verkrijgbaar via onze opleidingscoördinator: opleidingen@allanta.be

 

Doelgroep

Deze opleiding klachtbehandeling met 8D is bedoeld voor iedereen binnen de  die werkt of nauw betrokken is bij het probleemoplossingsproces. Denk hier bij aan: medewerkers in marketing, ontwikkeling, klantenservice en klachtenafhandeling, productie, inkoop, logistiek en interne/externe kwaliteitsborging.

Managers die een overzicht willen krijgen van probleemoplossing in 8 disciplines en de onderlinge relaties, zodat ze deze expertise kunnen gebruiken om hun organisatie te versterken.

Datum of locatie niet ideaal? Wil je met collega’s volgen? 

Laat het ons weten als de datum of locatie niet uitkomt, dan zoeken we samen naar een alternatief. Wil je graag met meerdere aan deze opleiding deelnemen? Dan is wellicht een opleiding op maat interessanter. Dat kan bij jou op locatie of als een Live Online Teamopleiding. Vraag naar de mogelijkheden. 

Certificatie

Aan het einde van de opleiding ontvang je een VDA QMC-certificaat van deelname.


Meer opleidingen in procesoptimalisatie, risicoanalyse en klachtbehandeling

Verbeter jouw kwaliteitstechnieken met gerelateerde opleidingen en vul jouw groeitraject verder aan.

Hoe krijg ik mijn processen onder controle?
Ga praktisch aan de slag met de risicoanalyses, KPI’s en interne auditrapporten.

Root Cause Analyse
Ga op zoek naar de grondoorzaak van een procesprobleem.

Risicoanalyse met FMEA
Breng in zeven stappen alle mogelijke risico's in kaart.

Jouw coaches

Ilya Vranken

Allanta Coach - Automotive Quality

Meer over Ilya

Kristel Appeltans

Allanta Coach - Automotive Quality

Meer over Kristel

Tom Tenbergen

Coach - Automotive Quality

Meer over Tom

Praktische informatie

Opleidingen op maat

Liever deze opleiding bedrijfsintern volgen? Op maat van de organisatie en voordelig vanaf 5 deelnemers.

Contacteer ons voor meer informatie.
Annulatievoorwaarden

Voor bedrijfsinterne projecten verwijzen we naar de algemene voorwaarden en de voorwaarden in de aangeboden offerte.

Nog vragen?

Heb je een vraag over deze opleiding? Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact op met ons.

info@allanta.be

 

Vraag offerte aan

Laat hier van je horen. We helpen je snel verder.
 

Schrijf je in voor de Allanta nieuwsbrief! Ik ben geïnteresseerd in:
General Manufacturing & Services
Automotive
Food
Medical

Met (*) gemarkeerde velden zijn verplicht.