11 september 2024

Een duurzaam stappenplan tot economische groei

Een toekomst waarin je financieel floreert en dan ook nog op een manier die gunstig is voor mens en planeet? Die realiteit is dichterbij dan je denkt. Toch als je deze praktische stappen volgt voor een duurzame groeistrategie.

Wanneer je jouw motiverende ambitie vertaald naar een duidelijke langetermijnstrategie, gecombineerd met een gezonde bedrijfscultuur en een drijfveer die rekening houden met de organisatie, het individu en het team, enkel en alleen dan groeit een organisatie op duurzame wijze.  Net als een recept leggen we het stapsgewijs voor je uit.

Een langetermijnstrategie die echt werkt

Vertrek vanuit een motiverende ambitie

Ambitie is de drijvende kracht achter elk succesvol bedrijf. Maar het moet meer zijn dan alleen een grote droom—het moet een collectieve ambitie zijn die gedragen wordt door iedereen in de organisatie. De eerste stap om deze ambitie te definiëren, is teruggaan naar de kernmissie van jouw organisatie: Waarom bestaat jouw organisatie?

Zodra deze missie voor iedereen helder is, moet je het formuleren naar een duidelijke strategie:
Wie, wat, waarom, waar wil je als bedrijf naar toe en hoe ga je dit bereiken?

Soms mislukt een plan. Niet omdat het plan te ambitieus is, wel omdat men bij het opstellen van de langetermijnstrategie enkel oog had voor interne factoren en te weinig rekening hielden met externe zaken die de organisatie mogelijks beïnvloeden. Ook het niet op orde hebben van basiszaken zoals duidelijke processen, communicatiestromen, juiste metingen om te evalueren en bij te sturen waar nodig, geen prioritering, te veel projecten op hetzelfde moment waardoor mensen opbranden en zo verder.

Het maatschappelijk aspect—bekend als Planet, People, Profit—moet centraal staan.
Zorg ervoor dat jouw strategie in lijn ligt met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) die relevant zijn voor het bedrijf.

Zo maak je de langetermijnstrategie werkbaar

Een duurzame langetermijnstrategie moet vertaald worden naar operationele doelen en projecten. Een nuttige techniek hiervoor is de Stop, Start, Continue, Change-Context methode. Deze aanpak helpt de organisatie te bepalen welke processen moeten worden stopgezet, welke moeten starten, welke moeten doorgaan en welke moeten worden aangepast. Dit zorgt ervoor dat jij je blijft richten op de projecten die daadwerkelijk bijdragen aan jouw langetermijndoelen.

Daarnaast kan een Interface Strategie Kaart worden ingezet om een visuele weergave te creëren van hoe de strategie aansluit op de operationele doelen. Dit helpt bij het prioriteren van projecten en het afstemmen van de bedrijfsactiviteiten op jouw strategische doelen. Daarbij dienen de metingen van het strategisch level naar het operationeel niveau als een cascade op elkaar aansluiten.

Creëer een cultuur die bijdraagt aan een duurzame strategie

Een gezonde bedrijfscultuur is de ‘hoe’ achter elke strategie.
Het is de omgeving waarin medewerkers het beste van hunzelf naar boven halen en waarin duurzaamheid een kernwaarde wordt.

Om de gezondheid van deze cultuur te meten, bestaan handige tools die de cultuurscore berekenen. Dat helpt om de sterke en zwakke punten van de huidige cultuur te identificeren en biedt richtlijnen om duurzaamheid te integreren in de bedrijfscultuur. In deze webinar duikt Pascal, onze coach in continu verbeteren, nog dieper in verschillende tools die helpen bij het ontwikkelen van een langetermijnstrategie die echt werk.

Als je een nieuwe langetermijnstrategie opmaakt dient je steeds de vraag te stellen:
Gaan we dit halen met de huidige cultuur, of dienen er andere waarden en normen te laten leven en beleven in onze organisatie?
Het voorbeeldgedrag vanuit het leiderschap is hier een noodzakelijke voorwaarde.

Het is ook belangrijk om de SDG’s te kiezen die passen bij de organisatie. Wist je dat deze doelen binnenkort ook in de ISO-normen zullen worden geïntegreerd? Dit benadrukt nogmaals het belang van duurzaamheid in de hedendaagse bedrijfsvoering. Als je er nu niet mee start zal op termijn gedwongen worden en dan heb je een gigantische inhaalbeweging te maken.

Zoek de meerwaarde voor iedereen

Duurzame groei gaat niet alleen over winst voor de organisatie; het moet ook voordelig zijn voor het team en individuele medewerkers. Dit win-win-win denken zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie gemotiveerd is en multi-inzetbaar zijn om bij te dragen aan de duurzame strategie, wat de kans op succes aanzienlijk vergroot. Hierbij is onder andere een gestroomlijnde en open dialoog met alle medewerkers en stakeholders van primordiaal belang.

Wil je meer tips over hoe je medewerkers betrekt in een langetermijnstrategie?

Ga voor een geïntegreerde aanpak

Economische groei en duurzaamheid gaan dus hand in hand. Nu is het moment om actie te ondernemen en een langetermijnstrategie te ontwikkelen die niet alleen economisch voordelig is, maar ook duurzaam en sociaal verantwoord. Wacht niet tot wetgeving je daartoe verplicht maar neem nu de leiding en zet de organisatie op het pad naar langdurig succes.

Om een echt duurzame verandering te realiseren, raden wij een geïntegreerde aanpak aan met ons begeleidingstraject

De 6 batterijen voor verandering.

Deze aanpak biedt een holistische benadering die jouw bedrijf in staat stelt om op lange termijn duurzaam te groeien door continu verbeteren op maat van jouw bedrijf.

Start hier jouw economische groei

 

Door Pascal Droogers

Ik ben business en life coach van mensen en organisaties. Business en mensen verbinden is mijn missie om zo blijvende resultaten te boeken. Lees meer.

Meer blogs