In kwaliteitsmanagement en continu verbeteren zijn KPI’s essentieel om de kwaliteit te blijven garanderen die de klant gewend is. Deze kwaliteitsdoelstellingen worden te vaak door het management bottom-down opgelegd aan hun teamleaders, die dan vervolgens de werknemers moeten inlichten. Hoe goed de intenties van deze doelstellingen ook mogen zijn, op de werkvloer worden ze merendeel beschouwd als druk-verhogende opgelegde targets. Hoe laat je een team gemotiveerd samenwerken aan doelen?
De cruciale rol van leidinggeven is dus weten hoe je een team moet motiveren om KPI’s om te buigen naar een gezamenlijk doel. Met deze drie stappen zorg je voor een druk-verlagend effect op de medewerkers zodat de motivatie bij de medewerkers toeneemt.
Ga samen met het team op zoek naar de invloed die elk individu uitoefent op deze kwaliteit. Wat is, tijdens de gewone werkdag, de concrete impact van de medewerker op de afleverkwaliteit, volumes, veiligheid…? Wat maakt concreet het verschil tussen onvoldoende, goed en uitstekend? Welke verbeteringen lijken haalbaar indien we hierop samen focussen?
Elk afgewerkt product, is een kwaliteitsvol product waar teamleden fier zijn op hun bijdrage. Een goede leider vertrekt vanuit de waardenbeleving van zijn teamleden. Koppel de intrinsieke motivatie van medewerkers aan doelen en ze worden sneller omarmd.
Fouten en waste in de productieproces zorgen voor frustraties bij werknemers. Al gauw wordt er met de vinger gewezen naar de teamleden onderling. Een lak aan verantwoordelijkheidsgevoel draagt dus rechtstreeks bij aan slechte kwaliteit. Gelukkig is het omgekeerde bereiken makkelijk haalbaar doormiddel van motivatie. Een trotse medewerker zal meer waarde doorgeven aan zijn/haar collega in het productieproces die vervolgens ook gemotiveerder aan de slag gaat om een eigen bijdrage te leveren naar een kwaliteitsvol product. Teamleaders die opgenoemde stappen correct overbrengen, creëren een cultuur met gezamenlijke doelen. waarin prestaties, motivatie en welzijn hand in hand gaan.
De coaches van Allanta merken meer en meer uitdagingen op de werkvloer die los staan van bijvoorbeeld kwaliteitssystemen en normopleidingen. Naast duurzaam ondernemen, hechten organisaties veel aandacht aan kwaliteit en welzijn van werknemers. Het belang van softskills wordt nog steeds te vaak onderschat.
Hulp nodig bij deze stappen? Of zoek je meer technieken en tips hoe je met leiderschap specifiek gewenst gedrag in een team of een organisatie stimuleert?
Door mijn ervaring als operationeel teamleader en manager in het bedrijfsleven focus ik in mijn opleidingen sterk op de link met de operationele realiteit. Daarnaast ben ik geboeid door wetenschappelijk onderzoek naar de werking van ons brein, naar leiderschapsgedrag en samenwerking. Ik werk vooral rond het motiveren en stimuleren van het gewenste gedrag in teams en organisaties. Lees meer.