3 december 2023

AIAG & VDA FMEA handboek – Een overzicht van de wijzigingen

AIAG en VDA ontwikkelden samen een nieuw FMEA handboek. Deze geharmoniseerde Failure Mode and Effects Analysis omvat het beste van beide werelden en maakt het voor toeleveranciers stukken makkelijker klantgericht te innoveren. In deze blog overlopen we de voornaamste wijzigingen.

In 2019 verscheen een geharmoniseerde handboek die zowel AIAG als VDA methodologieën omvatten. Deze wijzigingen van FMEA vergemakkelijken de uitdagingen van OEM specifieke eisen binnen de automobielsector waardoor de supply chain meer gericht kan focussen op productontwikkeling en leveranciersverbetering.  Een wereldwijd team van OEM en Tier 1 Subject Matter Experts ontwikkelde het AIAG & VDA FMEA handboek wat als referentiehandboek wordt gebruikt voor Design FMEA, Process FMEA en Supplemental FMEA voor Monitoring en System Response.

Drie voornaamste wijzigingen van FMEA

1. Zeven stappen benadering

De aanpassing van vijf naar zeven stappen is de meest opvallende binnen de Failure Mode and Effects Analyse. Voordelig voor verschillende teams want nu beschikt de organisatie over een beter gestructureerde tool om efficiënter samen te werken. De VDA & AIAG FMEA handboek brengt technische risico’s op een veelomvattende manier in kaart. Nu geen gebrainstormde risicoanalyse meer maar een hands-on werkdocument waarmee management gerichte acties mee uitvoeren. Deze doortastende risicobenadering is een van de redenen waarom FMEA ook een ideale is voor organisaties uit alle sectoren. Lees hier waarom FMEA een must is voor elke organisatie.

Hoe ziet de zeven stappen benadering er uit?

Systeem analyse

Failure analyse en risico vermindering

Risico communicatie

2. Lessons Learned als basis voor FMEA voorbereidingen

De Lessons Learned van gelijkaardige product en proces risico’s zijn nu vanaf de start betrokken bij de planning en voorbereidingsfase. De kennis uit vorige resultaten wordt bewust overgebracht en sluit zo uit dat risico’s uit vorige falingen opnieuw terug komen. Deze methode is efficiënt en tijd besparend omdat men door deze stevige basis hier steeds verder op kan werken. Het overbrengen van de Lessons Learned maakt het mogelijk de nodige middelen beter in te schatten en toe te wijzen.

3. FMEA Risk Priority Numbers wordt Action Priority

Het nieuwe FMEA handboek bevat specifiekere criteria om risico’s te beoordelen. Tijdens de risico evaluatie geeft het ontwikkelingsteam niet enkel een score op de strengheid (Severity), voorval (Occurrence) en detectie (Detection), maar word er ook rekening gehouden met de prioriteit van een risico. Dit heeft als voordeel dat Action Priority (AP-score) in combinatie met de Risk Priority Numbers (RPN-score) een duidelijker beeld geeft van fouten controle. De FMEA AP is actiegericht omdat deze fouten controle implementeert in de analyse. De snelste weg om Action Priority beoordelingen van hoog naar medium te laten zakken en vervolgens medium naar laag.

Laat je begeleiden in FMEA

Jouw ideaal leertraject voor FMEA

Kies jouw geschikte FMEA oplossing

Door Ilya

Mijn praktijkervaring haalde ik bij een van ’s werelds grootste automotive toeleveranciers. Die bracht me in meer dan 20 jaar van incoming inspection quality naar een management functie in advanced quality planning.
Hier maakte ik kennis met de meeste automotive core tools en kon ik me verdiepen in verschillende AIAG en VDA tools.  Lees meer.

 

Bron: AIAG & VDA-QMC

Meer blogs