22 juni 2021

Digitaal samenwerken – Hoe maak je opnieuw connectie met collega’s?

Koffiekletsen, samen pauzes nemen, bijpraten over het weekend of kort even afstemmen met collega’s gebeurde vroeger vanzelf en droegen bij aan de motiverende sfeer op de werkvloer. Wat organisaties nu opmerken in het digitaal samenwerken zijn dat deze informele gesprekken ineens niet meer vanzelfsprekend lopen.  Sterker nog,  uit rondvraag blijkt dit gemis aan spontane contacten één van de hoogste struikelblokken is bij leidinggevenden. Hoe maak je opnieuw die connectie met collega’s? We vroegen het aan Hanneke Kennis, experte in teamwork en leiderschap.

Minder informeel contact, betrokkenheid en voeling met medewerkers door thuiswerken

Opnieuw connectie zoeken met collega’s is een van de verborgen uitdagingen die naar boven kwam in deze omschakeling naar samenwerken op afstand. Nu de spontane en informele contacten op de werkvloer weggevallen zijn, gaat er heel wat interactie en kwaliteit in de communicatie verloren.

Veel leidinggevenden stellen zich dan ook de volgende vragen:

Connectie houden met medewerkers doe je zo

De aanbevelingen van Hanneke:
De twee voornaamste invalshoeken hoe je connectie behoudt met medewerkers zijn via een individuele of teamgerichte benadering.

1. Individuele waardering met focus op het menselijke

Op het individuele vlak is het belangrijk dat medewerkers voelen dat je als leidinggevende om hen geeft en waardeert. Het geeft een belangrijk signaal als je regelmatig uit eigen initiatief informeert naar hun welbevinden.  Een eenvoudige manier?  Neem gewoon de telefoon en contacteer hen. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar uit gesprekken met vele leidinggevenden blijkt dit in de praktijk toch niet zo evident. Enerzijds is er het ongemak, omdat het ongewoon is. Anderzijds is er het drukke werkschema, waardoor persoonlijke, informele gesprekken er snel bij inschieten.

In deze uitzonderlijke tijden maak je opnieuw connectie met collega’s zodra je als leidinggevende bewust de prioriteit verschuift van de taakgerichte naar de mensgerichte focus. Extra inzichten rond de werking van emoties zijn zeker nuttig. Weet jij wat stress en frustratie doen met ons brein? Daarnaast bestaan er verschillende technieken over hoe je het best in gesprek gaat met medewerkers als ze onaanspreekbaar lijken.

2. Plan bewust nieuwe interactiemomenten in met het team

Ook het teamniveau vraagt om een verschuiving in de prioriteiten. Waar vroeger nieuwtjes, roddels, twijfels etc., spontaan werden uitgewisseld tussen de regels door, ga je nu bewust activiteiten moeten opzetten. Zo geef je ruimte aan de menselijke interactie en kom je tegemoet aan een fundamentele behoefte, nl. verbondenheid voelen met de groep.

Wie een stap verder wil gaan, versterkt de connectie van collega’s met het werk en de organisatie door samen te reflecteren over betekenisgeving. Leg met jouw mensen de link tussen hun persoonlijke waarden, hun werk, het team en de organisatie.  Zinvolheid en betekenis is een belangrijke motiverende factor in het werk. Met de juiste tools pak je dat ook digitaal aan.

Hoe begin je jouw project in leiderschap en teamwork?

Een Allanta advies en begeleidingsproject in leiderschap of teamwork vertrekt steeds vanuit jouw huidige situatie, maar vooral waarnaar je met het team naar toe wilt. Vervolgens maak je kennis met een geschikte expert die je op basis van een voorgestelde actieplan op maat coacht naar een efficiënte (remote) samenwerking.  Ontdek onze aanpak 

Door Hanneke Kennes

Door mijn ervaring als operationeel teamleader en manager in het bedrijfsleven focus ik in mijn trainingen sterk op de link met de operationele realiteit. Daarnaast ben ik geboeid door wetenschappelijk onderzoek naar de werking van ons brein, naar leiderschapsgedrag en samenwerking. Ik werk vooral rond het motiveren en stimuleren van het gewenste gedrag in teams en organisaties. Lees meer.

Bron: Blue Wise

Meer blogs