4 augustus 2021

Kwaliteitscultuur – Big Q en Little q

Normen en standaarden helpen ons om organisatiebreed constante kwaliteit te bieden die resulteren in duurzaam succes. Maar hoe zorg je voor zo’n totale kwaliteitsmanagement? Door constant te werken aan een kwaliteitscultuur!

Wat is Total Quality Management (TQM)?

TQM, contante kwaliteit en cultuur gaan hand-in-hand samen. Voordat we de principes van Total Quality Management onder de loep nemen, is het belangrijk te weten wat kwaliteitsmanagement en kwaliteitscultuur juist inhouden. In een vorige blog ontdek je dat er binnen kwaliteitsbeheer drie soorten kwaliteit bestaan. Cultuur identificeren we als de gecombineerde overtuigingen, geschiedenis, ethiek, waargenomen gedrag en attitudes die de werknemers van de organisatie hebben. Zoals eerder gezegd, betekent kwaliteit dat aan behoeften en verwachtingen wordt voldaan. Daarom omvat een kwaliteitscultuur culturele kenmerken die het vermogen van de organisatie verbeteren om consistent te voldoen aan de behoeften en verwachtingen van haar klanten en andere geïnteresseerde partijen.

TQM dankzij een organisatiebrede kwaliteitscultuur

Total Quality Management (TQM) is een bekende kwaliteitsmanagementmethode die in de jaren tachtig is ontwikkeld naar het Japanse model van organisatiebrede kwaliteitscontrole (geassocieerd met Kaoru Ishikawa). TQM gaat over kwaliteitscultuur heen en bestaat uit organisatiebrede inspanningen die doelen naar een klimaat waarin werknemers samenwerken naar continue verbeteren. Elke medewerker is een toegevoegde waarde in de kwaliteitsverbetering van een product of dienst die voldoen aan de klanteisen. TQM gaat meer om procesbeheer dan kwaliteitsbeheer.

Dus wat is TQM samengevat? Een mentaliteit die de hele organisatie omvat en het belang onderstreept van procesbeheersing, alle processen. Naast productie, verkoop en marketing zijn boekhouding, financiën, engineering en ontwerp verplicht om hun activiteiten te verbeteren. Wanneer TQM-processen worden geïmplementeerd, benadrukt het topmanagement dat leidinggevenden verplicht zijn om actief management te bieden door middel van financiering, training, personeel en het stellen van doelstellingen.

Big Q en Little q

De noodzaak om een kwaliteitscultuur in de organisatie in alle functies en op alle niveaus in te bedden, wordt ook Big Q genoemd. We definiëren Big Q als  “strategisch kwaliteitsbeheer in alle bedrijfsprocessen, producten en diensten die betrekking hebben op alle relevante geïnteresseerde partijen.”

Het concept van Big Q omvat Little q, dat zich richt op productkwaliteit en culturele aangelegenheden en andere geïnteresseerde partijen omvat. Met andere woorden, Big Q-kwaliteit heeft betrekking op een cultuur die de kwaliteit van de organisatie ondersteunt in plaats van alleen productkwaliteit.

Hoewel er geen brede consensus bestaat over een enkele aanpak, zijn de inspanningen van TQM gebaseerd op de instrumenten en historische technieken voor kwaliteitscontrole. Zorgvuldige aandacht moet ook worden besteed aan de principes voor kwaliteitsbeheer die worden beschreven in ISO 9000:2015 en de processen in de geschriften van Armand V. Feigenbaum, W. Edwards Deming en Ishikawa.

Advies en begeleiding in kwaliteit

Vragen rond kwaliteitsmanagement of wil je zelf aan de slag met ISO 9001:2015?
Stel jouw vraag aan de experten van Allanta vzw. We helpen je op weg!

    Met (*) gemarkeerde velden zijn verplicht.

     

    Bron: QP Quality Progress, uitgave september 2019, ASQ.

    Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

    Blijf op de hoogte van nieuws, ontwikkelingen, acties en aanbiedingen van Allanta.

    Meer blogs