10 januari 2024

Met deze 4 tips werk je ook in tijden van besparingen eenvoudig aan kwaliteit

Als je aan honderd Management Teams zou vragen hoe hoog ze vandaag de prioriteit geven aan het onderhouden van hun kwaliteitsmanagementsysteem, dan antwoordt de meerderheid wellichts iets in de aard van: “We hebben nu wel even eerst andere katten te geselen“.

In de huidige economische situatie leg je de focus liever op de stijgende kosten en het vullen van orderboekjes dan op kwaliteitsmanagement. Op zich is dat jammer, want een goed kwaliteitsmanagementsysteem geeft net dat concurrentieel voordeel.

Coach Ilse geeft je 4 tips hoe je kan werken aan kwaliteit met weinig middelen.

1. Beheers risico’s en identificeer opportuniteiten

Breng zoveel mogelijk risico’s in kaart die jullie vastgelegde bedrijfsdoelen – zowel op langere als op kortere termijn – kunnen bemoeilijken.

Zo krijg je een helder beeld waar je de focus op moet leggen. Bovendien leg je tijdens zo’n review ook de opportuniteiten vast die het behalen van deze doelstellingen versnellen of makkelijker maken. Een inspanning die de moeite waard is, toch?

2. Meet KPI’s en stuur bij

KPI’s – Key Performance Indicators – zijn de verkeerslichtjes die gaan branden wanneer je processen moet bijsturen. Tenminste, als je aandacht geeft aan de leading KPI’s & in mindere mate aan de lagging KPI’s, deze die je pas achteraf vertellen hoe goed jouw organisatie het deed.

Stel de KPI’s SMART op en weet zo hoe je de procesprestaties efficiënt moet monitoren om van daaruit snel te reageren op tegenslagen.

3. Standaardiseer processen en beperk zo verliezen

Hoe minder variatie er in processen zit, hoe efficiënter jouw bedrijfsvoering.

Zogeheten procesvarianties vind je terug in verschillende vormen in alle hoeken van het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan variatie in menselijk handelen, instellingen van procesparameters, miscommunicatie, geen helderheid in rollen en verantwoordelijkheden. Deze zaken zijn verspilling en kosten die je kan aanpakken wanneer je de processen onder de loep neemt.

Haal dus de processen uit het stof, evalueer ze en pas ze aan naar de best practices uit jouw organisatie. Het loont de moeite!

Hier lees je enkele tips hoe je de werkvloer mee krijgt in het verhaal zodat iedereen op een gestandaardiseerde manier verder werkt.

4. Stop met brandjes blussen

Wanneer er iets mis gaat, neemt men graag en snel ad-hoc actie. Een heel normale reactie, want je wilt zo snel mogelijk dat er een oplossing is voor het probleem, Maar geef toe, het probleem komt sneller terug dan verwacht?

Dit komt omdat we al te vaak aan symptoombestrijding doen in plaats van de échte oorzaak aan te pakken. Hierdoor blijft het probleem regelmatig terug de kop opsteken.

Het is niet voor niets dat Albert Einstein ooit heeft gezegd: “If I had one hour to solve a problem, I would spend 55 minutes thinking about the problem and 5 minutes thinking about solutions”

Hoe pak je problemen wel aan?
Door acties te nemen gericht op de oorzaak. Voorzie hiervoor de tijd om de juiste oorzaak te achterhalen. Neem vervolgens de gepaste actie en maak er werk van om de effectiviteit ervan te verifiëren. Het vergt een kleine investering en tijd, maar is zo de moeite waard als je structureel wil verbeteren.

Wil je nog beter werken aan kwaliteit met weinig middelen?

In dit opleidingstraject krijg je een realistische voeling met de meest gebruikte en praktische kwaliteitstechnieken.

✔ tweede deelnemer aan 50% korting

Start jouw zesdaags leertraject in kwaliteit

 

Door Ilse Gilio

Als coach voor Allanta val ik terug op heel wat mooie praktijkervaringen in zowel de automobielsector (IATF 16949) als in andere productie- en dienstverleningsomgevingen (ISO 9001). Lees meer

Meer blogs