13 oktober 2020

Kwaliteitsmanagement – De weg naar duurzaam succes

Normen en kwaliteitssystemen ondersteunen bedrijven op weg naar duurzaam succes doormiddel van constante kwaliteit. Maar hoe zorg je voor een duurzaam kwaliteitsmanagement doorheen de volledige organisatie?  Het begrip kwaliteitsmanagement is niet voor elke medewerker even duidelijk. We onderscheiden drie soorten kwaliteit op vlak van processen, producten of geleverde diensten en organisatie.

Wat is kwaliteitsmanagement?

Constante kwaliteit gaat verder dan competitiviteit en is een must voor klanttevredenheid. Een succesvol kwaliteitsbeheer moet gebakken zitten in de bedrijfscultuur. Dat is de weg naar een duurzaam succes.

Een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) implementeren volgens internationale normen zoals ISO 9001 is daarom sterk aangeraden om een constante kwaliteit te garanderen. Klinkt eenvoudig, toch? De meeste organisaties beschikken over een KMS en een kwaliteits-VP, directeur of manager, maar daarmee maakt men de kwaliteit van hun producten of diensten nog niet per definitie steeds consistent.  Voor je er aan begint is het belangrijk je duidelijk begrijpt wat kwaliteitsmanagement eigenlijk inhoudt. Binnen kwaliteitsbeheer zijn er drie soorten kwaliteit.

1 Proceskwaliteit

Bij proceskwaliteit draait alles om het elimineren van variantie. Elk geproduceerd product of geleverde dienst moet dezelfde inherente kenmerken hebben zoals ontworpen. Doet er zicht een afwijking voor, dan moet je deze analyseren. Eens de oorzaken kenbaar zijn is een actieplan nodig zodat dezelfde problemen niet meer terugkeren. De rol van productiemanagers gaat verder dan beslissen of een product over de kwaliteitsvereisten voldoen. Ze zorgen namelijk ook dat er geen variaties in het productiesysteem zitten. Daardoor is een diepgaande kennis van de processen nodig. Statistische procescontrolemethoden als SPC volgzijn ontwikkeld waarmee organisaties hun productieprocessen beheren.

2 kwaliteit van producten en geleverde diensten

Productkwaliteit gaat over hoe je voldoet aan klanteisen. Met goed kwaliteitsmanagement breng je de behoeften en verwachtingen van de klant in kaart, ongeacht of deze duidelijk vermeld of verdoken zijn. ISO 9001: 2015, een kwaliteitsmanagementsysteem, richt zich op kwaliteit van producten en geleverde diensten.

Deze internationale norm specificeert eisen voor een kwaliteitsmanagementsysteem van een organisatie die:

3 Organisatiekwaliteit

Organisatiekwaliteit is het type kwaliteit dat nodig is om duurzaam succes te bereiken. Succesvol kwaliteitsmanagement bereiken organisaties wanneer alle afdelingen begrijpen dat hun relevante stakeholders een onderdeel van haar context zijn. Bekijk daarom dus elk geïnteresseerde partij als een klant van de organisatie met eigen behoeften en verwachtingen.

Kwaliteitsmanagement volgens ISO 9001

Een kwaliteitsmanagementsysteem opzetten, dat vergt geduld en de voltallige inzet van het management en personeel. Een investering waar sommige organisaties niet altijd meteen voor open staan. Toch is de voldoening en return van efficiënt kwaliteitsmanagement enorm. Waarom zou je als organisatie nog voor een kwaliteitsmanagementsysteem als 90001 kiezen? Onze kwaliteitsexpert, Ilse GIlio, geeft in een interview haar eerlijke antwoorden.

Advies en begeleiding in kwaliteit

Vragen rond kwaliteitsmanagement of wil je zelf aan de slag met ISO 9001:2015?
Stel jouw vraag aan de experten van Allanta vzw.

Vraag naar een vrijblijvend adviesgesprek

 

Bron: Quality Progress (ASQ)

Blijf op de hoogte en schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van nieuws, ontwikkelingen, acties en aanbiedingen van Allanta.

Meer blogs