Allanta Coach - Kwaliteit
Ik ben een mama van twee geweldige kinderen die ik het liefst met de fiets rond breng. Mijn interesses reiken ver en dat merkt je zowel op persoonlijk gebied als in mijn rol als coach bij Allanta. Met een achtergrond in handelsingenieur – operationeel management en logistiek – én als leerkracht, ontwikkelde ik een veelzijdige kijk op zaken. Ik ben van nature hulpvaardig, ondersteunend en probeer mensen te helpen door dingen uit te leggen en te onderzoeken.
Hoe ik in de wereld van kwaliteit ben beland.
Eigenlijk was ik altijd al op verschillende niveaus bezig met kwaliteit, inclusief customer service. Ik los namelijk graag problemen structureel op en vond zo organisch mijn weg in het verbeteren van processen en procedures. Kwaliteit is voor mij niet alleen een taak, maar het zit geworteld doorheen de hele organisatie.
“Kwaliteit is geen taak, het zit geworteld doorheen de hele organisatie”
Schakel An in voor onder andere:
Vaak ontbreekt het bij bedrijven aan een duidelijke visie en strategie. Deze moeten niet alleen bestaan maar ook gedeeld worden over de hele werkvloer.
“Een goed ondersteunend systeem is het begin van efficiënt werken.”
Communicatie en doorstroming moeten in beide richtingen plaatsvinden. Onvoldoende betrokken medewerkers zien kwaliteit niet altijd als een meerwaarde, maar eerder als extra werk. Mensen zijn vaak gefocust op hun eigen taken en missen het grotere plaatje, waardoor kleine fouten een sneeuwbaleffect kunnen veroorzaken. Daarom is het belangrijk dat management de juiste voeling heeft over hoe het er op de werkvloer echt aan toe gaat. Hou de vinger aan de pols en check geregeld of beslissingen effectief zijn doorgevoerd.
Als coach bied ik graag opties aan, maar de keuze ligt bij de bedrijven zelf. Samen zoeken we naar wat het beste werkt voor hun specifieke situatie. Hiervoor zet ik graag verschillende methodieken in die bedrijven zelf doen inzien hoe kwaliteit voor hun een échte meerwaarde kan zijn.
Ik houd het gemoedelijk, laat input toe en stimuleer hun eigen visie. Door theorie te vertalen naar herkenbare situaties blijft de informatie zoveel langer hangen. Ik reken op plezier en onverwachte elementen in mijn opleidingen.
Voordat je certificeert, is reflectie essentieel. Maak een SWOT-analyse en bepaal acties op basis daarvan.
“Borgen = basiszaken en nuttige info in processen gieten.“
Zet niet eindeloos zaken op papier, maar kom afspraken na en borg belangrijke elementen. Volg acties op en stel doelstellingen op.
De sleutel tot duurzaamheid en groei? Weten welke mensen je hebt en zet hen op de juiste plek. Geef vrijheid binnen een kader en moedig eigen invulling aan.
Doorheen mijn carrière als kwaliteitsmanager had ik opleidingen gevolgd bij Allanta. Later stapte ik met hun in een begeleidingstraject waarin ik samen met de coach context- en stakeholderanalyses uitvoerde en procesessen in kaart leerde brengen. Daarnaast kreeg ik ondersteuning met interne audits. Toen het voor mij tijd werd voor een nieuwe uitdaging, nam ik contact op. Toevallig zochten ze een extra coach, iemand met een gelijkgezinde aanpak en waarden.
Allanta is een flexibele plek waarin ik ervaring kan delen terwijl ik ervaring blijf opdoen.