Op 14 oktober vieren de leden van IEC, ISO en ITU jaarlijks World Standards Day. Misschien niet de meest sexy feestdag, maar wel een uitgelezen moment om kort terug te blikken op de evolutie van normen. Ontdek de oorsprong van kwaliteitsmanagement en de dynamische ontwikkeling van constante kwaliteit. Van klanttevredenheid naar duurzaam succes in een competitieve wereldwijde markt.
Wat is de oorsprong van kwaliteitsmanagement? Alles begon met de nood naar internationale standaarden. Laten we starten met een korte geschiedenisles. Tijdens de tweede wereldoorlog zonken duikboten omdat de bouten niet dezelfde afmetingen hadden. Hoog tijd dus om goede afspraken te maken tussen diverse fabrikanten om dezelfde soort bouten op te leveren. Een norm werd in het leven geroepen. De dag van vandaag leven we tussen internationale standaarden. Denk maar aan het A4’tje dat je uitprint, met een standaardmaat van 21 cm x 29,7 cm. Of de standaard afmeting van spoorrails als je straks naar huis spoort. Normen zijn steeds in ontwikkeling en jaarlijks worden er nog heel wat normen bijkomend gepubliceerd. Voor organisaties is normbeheer geen sinecure. Zeker nu de huidige markt, waarin men producten of diensten levert, streeft naar een vierde industriële evolutie.
Elk jaar op 14 oktober vieren de leden van IEC, ISO en ITU World Standards Day. Een huldiging van de gezamenlijke inspanningen van duizenden experts wereldwijd. Vrijwilligers ontwikkelen technische overeenkomsten die we kennen als International Standards. Niet de meest sexy feestdag. Wel een uitgelezen moment om stil te staan waarom normen in het leven zijn geroepen.
Normen helpen ons om kwaliteit te blijven leveren en klanten tevreden te stellen. Althans, zo was het voorheen! Nu helpen standaarden kmo’s en grote ondernemingen om organisatiebreed constante kwaliteit te bieden. Door gebruik van kwaliteitsmanagementsystemen blijven ondernemingen duurzaam succesvol in een zeer competitieve markt.
Constante kwaliteit, you say?
Sinds de jaren ’70 is kwaliteit een basisvereiste om competitief te blijven. Als concurrentiefactor is kwaliteit dus onbetwistbaar. De dag van vandaag is kwaliteitsmanagement niet voldoende. Kwaliteit moet starten vanuit de bedrijfscultuur en constant zijn met focus op klantervaring.
Momenteel valt in veel organisaties kwaliteitsmanagement echter nog onder de verantwoordelijkheid van de kwaliteitsafdeling. Dat is verkeerd. Het moet de verantwoordelijkheid zijn van iedereen in de organisatie. Beginnend met het topmanagement en eindigend op het laagste niveau in de organisatie. Constante kwaliteit bereikt men enkel op voorwaarde dat mensen op alle niveaus weten hoe belangrijk kwaliteitsmanagement is.
Een systeem ontwikkelen dat consistente product- en servicekwaliteit garandeert, is zeker een belangrijke stap voor elke onderneming. Het vereist veel inzicht en inspanning voor leiderschap van de organisatie. De neiging bestaat om na dit deel van de systeemontwikkeling te willen stoppen. Toch, consistente kwaliteit is een noodzakelijke start naar duurzaam organisatorisch succes.
Constant voldoen aan klantbehoeften en verwachtingen is de echte uitdaging. Niet één keer, niet af en toe, maar altijd! Elke ontmoeting met de klant. Dat is waar constante kwaliteit om draait.
Voor veel organisaties lijkt constante kwaliteit en klantgerichtheid een enorme sprong. Dat hoeft het zeker niet te zijn. Start alvast met een grondige gap-analyse en laat je begeleiden met jouw managementsysteem. Je zal zien, het is eigenlijk een kleine stap. Wat een organisatiebrede kwaliteitsmanagement betekent en hoe je ermee zorgt voor een duurzaam succes , lees in een volgende blog.
Bron: Quality Progress (ASQ)